Så är då (äntligen) MSN Live live på riktigt!
Jag blir i alla fall omedelbart förflyttad från search.msn.se till www.live.com och det är väl lika bra det. Söktjänsten är bra, det är det inget att säga om. Jag får ungefär samma typ av resultat med svenska inställningar på live.com som jag får på google.se, men det känns som om mycket är väldigt ofärdigt ännu så länge.
När man väl har sökt på något ser man fortfarande urlar som visar att delar av tjänsten fortfarande verkar vara i ett beta-stadium. Som den här:
beta.search.live.com/results.aspx?q=vin&…go=Search

Mac-användare som jag är, med de tre webbläsarna Firefox, Safari och Camino ständigt igång, och kan inte se särskilt mycket av de berömda Ajax-funktionerna. Bildsökningen fungerar faktiskt inte alls i Safari, den förvalda webbläsaren i Mac OSX. Men det är säkert en mycket nerprioriterad fråga för Microsoft just nu. Viktigare är det att få sökresultaten så relevanta som det bara är möjligt, och att lyckas locka tillbaka sina kärnanvändare (de Windows-bestyckade) från Google och det enorma utbud av tjänster som sökjätten nu erbjuder sina användare.

Vad gäller sökmotoroptimering för Live.com så tycker jag att det är rätt tydligt att valet av länkad text, teknisk sökmotoroptimering och färskt innehåll fortfarande verkar vara de viktigaste faktorerna för en bra placering på Live.com, precis som det var med MSN Search. Jag kan inte se särskilt många skillnader där.

Det är svårt att prata om sökresultaten på Live.com utan att jämföra med Google. Det har många gjort och dömt ut dem som lättspammade. Men, jag vet inte riktigt om jag håller med. Visst ser man en del spam i väldigt trånga sektorer (områden kring själslig och kroppslig njutning av olika slag). Men i områden där konkurrensen kan vara hård, men där de verkliga sökmotorspammarna saknas eller är få, tycker jag snarare att Live.com levererar bättre, och framför allt snabbare resultat än vad Google gör.

Och det glädjer mig. För det ska inte vara omöjligt för en ny sajt att få en bra placering i sökresultaten, förutsatt att de arbetar på rätt sätt. I Google måste man idag hålla åtminstone ett årsperspektiv om man vill vara säker på att tränga sig in bland äldre, mer etablerade sajter. Det är hårda bud för nybörjare på webben, när Google har en så dominerande ställning som de har.
Nu väntar vi bara på att sajten ska bli navigeringsbar för flera, och att betan ska försvinna även ur sökresultaten, så att Microsoft äntligen kan bygga in dessa funktioner i sitt nästa operativsystem, och återigen börja ge Google en match. Sedan får vi bara hålla tummarna för en bra och genomarbetad europeisk sökmotor också, allt i konkurrensens namn.

Riktigt färdig blir väl Live.com först när de visar egna texannonser. Idag är det idel Overture-annonser på svenska delar av sajten. Microsoft AdCenter säljer inte på Sverige ännu, men går man in via www.live.fr så får man istället se Microsofts egna textannonser.

När detta är igång på riktigt, och när Windows Vista släpps med MSN Live som förvald sökmotor, så lär vi få se mer av Microsofts söktjänster i referenserna till våra sajter.