Om jag säger tysk webbdesign, så vet jag att det uppstår märkligt nervösa reaktioner hos stora delar av webbsverige. En kommentar när jag hintade om den här bloggposten på Twitter var ”den är verkligen upp och ner”. Och ur estetisk synpunkt är jag faktiskt beredd att hålla med. Det ser konstigt och ovant ut. Och det är fult. Men om du ska bedriva e-handel i Tyskland, så kan det vara bra att känna till att i tyskland har sajter en ganska hårt fokuserad huvudmeny i toppen och en fylligare undermeny till vänster på sidan. Det är så vanligt att man kan kalla det för tysk webbstandard.
Jag fick nyligen höra, från ett stort svenskt företag som expanderar sin e-handel till tyskland, att de hade fått höra att de först måste göra om sajten eftersom tyska kunder inte skulle hitta på den väldesignade svenska sajten.
Och visst. Det är fult. Men jag kan inte blunda för det faktum att tyska sajter har ett enormt försprång när det gäller att optimera resultatsidor för sökmotorplaceringar. Låt oss ta en titt på den sajt som allra bäst utnyttjar detta till sin fördel: Zalando.
Ser ni texten till vänster på sidan? Det är toppen på en robust textmassa. Det är 382 ord, 2836 tecken, och det är ingen dålig text. Min tyska är inte den bästa, men den verkar vara betydligt bättre än motsvarande texter från svenska e-handlare, som påfallande ofta verkar vara skrivna av extraarbetande 15-åringar.
Jag har ett och annat förbättringsförslag till Zalando. De utnyttjar t.ex inte sin h1 till fullo och de skulle, på den här sidan kunna jobba bättre med h2-rubriker, men det har inte så mycket med saken att göra. Det viktiga är att se att ingen svensk e-handlare som jag känner till har samma möjligheter att placera så här mycket text innan produktlistningen på sin sida. Åtminstone inte utan att dölja åtminstone delar av texten på ett eller annat sätt.
Hur skulle ni lyckas få plats med den här textmassan på era sidor? (Fortsätt läsa under bilden)
Att sedan samtliga tyska sajter som jag har använt som exempel ovan har stora brister när det kommer till att presentera sitt innehåll i mobiler är en annan sak. Den form vi ser på de fyra tyska sajterna här ovan är svår att navigera i mobiler, och lika svår att anpassa till en responsiv form, vilket de tyska sajterna heller inte har försökt göra. Istället har de mobilsajter dit all mobiltrafik redirectas och på Zalandos mobilsajt hittar vi ingen av ovanstående text.
Ändå ser det mobila sökresultatet nästan exakt likadant ut, förutom att Zalando här har fått in sin resultatsida även för de svarta herrjeansen (som har en motsvarande text som den som finns på damsidan, bara nödtorftigt anpassad för sökningen efter herrjeans).
Vad vi ser, känns väldigt mycket som att Google inte visar den bästa mobilsajten för en mobil sökning utan den mobila versionen av den sida som placerar sig bäst i det vanliga webbsöket, och det ger mig bränsle på brasan för mina tankar kring responsiv form versus mobilsajter versus mobilteman. Mer om det framöver.
Läs också: