Jag vet inte hur ofta jag har förklarat betydelsen av att använda bra title-texter på en sajt. Denna lilla text, som visas högst upp i browser-fönstret, används fortfarande helt fel på väldigt många webbplatser. Och den som misslyckas med att ha bra title-texter, misslyckas nästan helt säkert med att få besökare från sökmotorerna.

Koden för title-texten ser ut så här: och ska placeras inom header-taggen på sajten.
Det finns ett och annat att tänka på för den som vill göra rätt.

Unik title-text på varje sida

Varje enskild sida på sajten ska ha en egen, unik title-text (lika väl som den har en egen unik URL). Det är helt värdelöst med 5351 sidor med texten Välkommen till oss eller Webbutiken.se. Det enda det leder till är att sökmotorerna kan komma att tro att sidorna har samma innehåll och filtrera ut dem ur sökresultaten. Det är dock få sajter som fortfarande gör dessa grundläggande misstag. Låt oss hoppas att de flesta av de 92,200,000 sidor om man söker efter ordet [untitled] på Google är gamla resultat.

Relevanta nyckelord ger bättre position

Title-texten ska innehålla några av de nyckelord som beskriver sidans innehåll. En tumregel är att title-texten även ska kunna fungera som länkad text från en annan sida och att sidans huvudrubrik (h1) bör överensstämma med title-texten. Besökaren ska kunna skapa sig en uppfattning om vad sidan handlar om bara genom att läsa title-texten. Om title-texten inte överensstämmer med sidans innehåll, eller innehåller missvisande nyckelord, är risken stor att sidan klarar sig betydligt sämre i sökmotorresultaten.

Relevanta nyckelord ger fler klick

Visste du att den som söker på en sökmotor är mer benägen att klicka på en länk som innehåller just de ord som han eller hon sökte efter. Detta är mätbart vad gäller köpta sökmotorlänkar. Effekten blir än större i Google-resultaten eftersom Google markerar orden från sökfrasen med fetstil. Du kan alltså räkna med färre besökare som klickar sig vidare till din sida i sökresultaten om title-texten inte innehåller de relevanta nyckelorden.

Nyckelordsstapling lönar sig inte

Därmed inte sagt att du bara ska rada upp alla relevanta nyckelord i din title-text. Hur ofta lyckas du egentligen att klicka dig vidare till en sida som beskrivs med rubriken billiga flygbiljetter, flygresor, billigt flyg, lågprisflyg jämfört med Resebyrån.se – billiga flygbiljetter?

De 10 första orden

Sökmotorerna tar bara tar hänsyn till de första 10 orden i title-taggen när din sida ska rankas i sökresultaten. Det lönar sig alltså inte att knö in uppåt 50 nyckelord i title-texten. Det är 10 ord du har till ditt förfogande för att beskriva sidan för sökmotorerna.

De 65 första tecknen

Dessutom kan du inte räkna med att Google ska visa mer än de första 65 tecknen från din title-text i resultatlistan. Yahoo! visar uppåt 130 tecken, men hur ofta får du egentligen besökare därifrån? Om dina relevanta nyckelord visas efter tecken 65 i title-texten kan du aldrig förvänta dig att Google ska visa upp orden för dina potentiella besökare.

Firmanamnet sist

Om du inte råkar äga ett varumärke som har hög igenkänningsgrad kan det alltså vara bättre att placera företagsnamnet sist i title-texten. Pay-off-texter som du använder i annan marknadskommunikation bör du undvika helt och hållet. Om du bygger en sajt åt Bilia kan varumärket vara något som lockar besökare att klicka på en länk som Bilia – Nya billiga sommardäck till din Volvo men om du bygger en sajt åt Nisses Plåt och Däckverkstad AB i Västerås kommer du högst troligen lyckas betydligt bättre med en title-text som Billiga sommardäck till Volvo hos Nisses i Västerås. (Testa förresten en sökning på [sommardäck Volvo], det verkar som om det bara finns begagnade däck att köpa nuförtiden…)

I mer konkurrensutsatta branscher, som resebyråbranschen, tar man title-texterna på stort allvar. Det syns i sökresultaten vilka som arbetar flitigast med dessa. Bra publiceringssystem bör börja ta hänsyn till denna viktiga lilla text, och göra det möjligt att anpassa title-texten baserat på rubrik och nyckelord på sidan.

WordPress, som jag skriver detta i klarar till exempel inte av detta på ett optimalt sätt. Jag skulle vilja ha möjligheten att ha både rubriken (Title-texten – den viktigaste texten på sidan?) i title-texten, följt av ett antal nyckelord som SEO, sökmotoroptimering, title-taggen och kanske också sidbeskrivning och sidrubrik… Jag tror att det börjar bli dags att hacka en plugin!

Viss inspiration och några fakta till texten ovan har jag hämtat från
www.seoresearchlabs.com/blog/2006/04/seo-are-your-title-tags-ok.html