Analys av sökbeteenden
Det område som ofta benämns keyword research eller nyckelordsresearch kallar vi på Carnaby för att bygga och underhålla ett frasmoln. Det handlar om att identifiera de sökfraser som målgruppen använder.
Att bygga ett frasmoln är en av grundstenarna i vår leverans och är viktigt, inte bara för att ta reda på vilka sökfraser som vi ska koncentrera oss på under SEO-processen, utan också för att det ger oss en förståelse för det sökområde som sajten ska konkurrera inom.
Vi utgår sällan från de vanligaste sökningarna som ger sajten trafik idag även om det förstås också är en datakälla, särskilt om sajten redan har en stabil synlighet. Oftast tittar vi snarare på vilka sökfraser de starkaste konkurrenterna rankar på. Under processen, som utgår ifrån konkurrensanalysen identifierar vi en grupp sökfraser som vi brukar benämna ”Hollywood-fraser”. Det är de stora, breda, ofta eftersträvansvärda sökfraserna som används många tusentals gånger i månaden. Ofta är dessa enordssökningar, varumärkesnamn, och som sajtägare är de lika svåruppnåeliga som att lyckas i Hollywood – därav benämningen.
Utifrån Hollywood-fraserna gafflar vi oss fram till varianter, synonymer och hittar påfallande ofta sökfraser som används i stor utsträckning av målgruppen men som inte över huvud taget nämns på sajten vi ska arbeta med. Dessa sökfraser, som var och en har lägre sökvolym än Hollywood-fraserna utgör så gott som alltid majoriteten av sökfraserna som driver trafik till en sajt. Och när frasmolnet börjar bli färdigt utgör de även majoriteten av de identifierade sökfraserna.