I kampen om besökare från sökmotorernas resultatsidor så finns det en sak som nämns alltför sällan. Anledningen till att folk över huvud taget söker.
Egentligen finns det bara två anledningar, men dessa två är väldigt olika varandra:
- Sökningar efter information om en vara, tjänst eller företeelse
- Sökningar efter ställen där man kan köpa eller hyra en vara eller tjänst
Det är trist att ha en webbutik och bara få besökare i den första kategorin. I alla fall om man blott och enbart har byggt upp sin sajt som en butik som ska leda till avslut.
För den som dessutom har sett till att komplettera sin sajt med tester, jämförelser, tips och beskrivningar av det man säljer är bilden en annan. Då har man tagit chansen att etablera sitt varumärke, sitt stora kunnande på området och kanske till och med sin webbadress hos sina informationstörstande besökare. När de så smångingom, kanske flera månader senare, är redo för ett köp, kan det mycket väl hända att de kommer tillbaka.
Nu behöver den första kategorin knappast oroa sig. En webbutik som inte innehåller tillräckligt med information om sina varor har idag ganska svårt att etablera sig högt upp i sökresultaten.
Köpare klickar i högre grad på sponsrade länkar
Det finns flera undersökningar som visar att folk som är ute efter information nästan aldrig klickar på sökmotorernas sponsrade länkar. Folk som befinner sig närmare ett köp är däremot mycket mer benägna att klicka på de mer säljande texterna i Googles, Yahoos och MSNs textlänkar.
Sedan finns det, lustigt nog, en liten grupp som envisas med att alltid klicka på de köpta länkarna. Jag har hört förklaringar om att om någon har varit beredd att betala för att få dem som besökare, så måste de vara rätt seriösa, och är därmed värda deras intresse.
Bygga varumärke via sponsrade länkar
En annan strategi, som knappast vänder sig till de informationstörstande sökmotoranvändarna är att använda de sponsrade länkarna till varumärkesbygggande.
Samtidigt är ju detta något som alla kan göra. Och det görs också i allt högre grad.
Dessa varumärkesbyggande kampanjer behöver ju inte ens rikta sig mot någon som ännu vet att de är potentiella köpare. De är snarare till för att odla ett frö till en kommande relation med den som söker på någonting idag.