I veckan har Google för första gången på väldigt länge uppdaterat det synliga PageRank-värdet. Det var väldigt länge sedan sist, och under tiden har Google passat på att göra om en hel del av den bakomliggande infrastrukturen för hur sökresultaten visas vid sökningar. Denna nya infrastruktur går under namnet Big Daddy och visas nu på alla de datacenter som Google använder för sina resultat.
Det nya offentliga PR-värdet (Google uppdaterar det hela tiden men släpper bara ut en offentlig version då och då) har förstås väckt stor uppmärksamhet. Först och främst eftersom så många sajter har fått vänta så länge på att få sin första gröna stapel. Urban Lindstedt gladde sig t.ex. storligen över sitt PR5 härom dagen.
Nya sajter har fått PR-bonus
Men samtidigt har andra, helt nyregistrerade sajter lyckats gå från 0 till PR5 eller till och med PR6 på bara några få veckor, och utan att ha särskilt många eller ens särskilt kvalitativa länkar. Denna PR-bonus har t.ex. begåvats den helt nya sajten för svenska Science Café-rörelsen (www.sciencecafe.se) också förärades ett PR5. Sajten har bara haft någon form av innehåll sedan några veckor tillbaka och antalet inkommande länkar kan på intet sätt jämställas med dett massiva antal som Urban Lindstedt har lyckats skaffa till Uppkopplat.se. Ändå har de samma PR-värde.
Faktum är att såpass många nya sajter har rapporterat såpass höga PR-värden, medan väldigt få, etablerade sajter kan se någon som helst förändring, att många betvivlar att resultaten är någonting som kommer att hålla i sig.
Googles nya index innehåller också så många udda sökresultat att väldigt många spekulerar i att vi väldigt snart kommer att få se ännu en större förändring av såväl indexet som av de offentliga PR-värdena.
En sidas PageRank har ingen inverkan på sökresultatet
Det är viktigt att slå fast att en sidas PageRank inte på något sätt har någon inverkan på den sidans placering i Googles sökresultat. Det finns gott om exempel på sidor med låg PR eller ingen PR alls som lyckas placera sig väldigt mycket bättre än sidor med väldigt höga PR-värden.
Däremot kan en länk från sida som har ett högt PR-värde hjälpa en annan sida till en bättre placering hos Google. Därför är PR fortfarande viktigt, och PR-uppdateringarna värda att notera och följa upp.