Webbannonseringen ökar starkt i Storbritannien
PricewaterhouseCoopers och World Advertising Research Centre har sammanställt en rapport åt den brittiska webbmarknadsföringsorganisationen Internet Advertising Bureau (IAB) som innehåller en hel del väldigt intressanta siffror. Enligt rapporten har webbannonseringen...
Tidstudie av åtgärder för effektiv webbmarknadsföring
På SEOmoz.org hittar vi en amerikansk genomgång av hur mycket tid man procentuellt sett bör lägga ner på de olika delarna som krävs för underhållet av en webbsajt. Sammanställningen är gjord ur ett rent webbmarknadföringsperspektiv, där sökmotornärvaro ses som den...
Aftonbladhet, Expressn, Svenska Dagbladhet och Internetvärd
Aftonbladhet, Expressn och Svenska Dagbladhet är mer än felstavningar av tre av Sveriges största dagstidningar. De är tre av de fem sökfraserna som ska användas i den första helsvenska tävlingen i sökmotoroptimering. De två andra söktermerna som vinnaren ska lyckas...
Lotteriinspektionen stänger affiliateprogram för Unibet
Affiliatenätverket TradeDoubler meddelade nu under kvällen att Lotteriinspektionen i en skrivelse har tvingat dem att stänga ner det affiliateprogram som Unibet har haft. Bäste affiliate, Efter en skrivelse från Lotteriinspektionen väljer TradeDoubler Sweden AB att...
Windows Live är live
Så är då (äntligen) MSN Live live på riktigt! Jag blir i alla fall omedelbart förflyttad från search.msn.se till www.live.com och det är väl lika bra det. Söktjänsten är bra, det är det inget att säga om. Jag får ungefär samma typ av resultat med svenska inställningar...
Interagerande kommunikation eller klicka, dra, och släpp-reklam?
"I Internet[-klassen] så är effekten faktiskt samma sak som hur kreativ den är, hur många som velat ta del av den. Att vi skapar tid är inte en floskel, man måste därför ta hänsyn till interaktionen", säger Gustav Martner apropå att Sverige tog storslam i...
TradeDoubler förbereder kontextuella annonser
Affiliate-nätverket TradeDoubler, som är ett av Europas största nätverk för resultatbaserad marknadsföring och hantering av onlinerelationer håller nu på och implementerar ett system för att kunna hangera kontextuell annonsering enligt samma princip som Googles...
Läsliga URLar
En av de tekniska detaljer som brukar tas upp av så gott som alla sökmotoroptimerare är att URLarna (webbadresserna) ska innehålla de viktigaste nyckelorden för sidan de leder till. Det gör t.ex. det här inlägget, och det går nästan inte att besöka en sajt som handlar...
Se upp med vart och hur ni länkar!
Google har under våren gjort om väldigt mycket av rutinerna för hur de spindlar sajter och lägger till dem i sitt index. Omdaningen av denna bakomliggande infrastruktur har gått under smeknamnet Bigdaddy. I princip kan man säga att Googles webbspindel Googlebot har...
Sökord? Optimera för sökfraser istället!
I stort sett alla företag som sysslar med sökmotoroptimering envisas med att prata om sökord. Vissa har till och med lagt upp hela sin försäljningsstrategi på att sälja optimering på ett begränsat antal sökord, som man kommer överens om i samråd med kunden. Även...