Efter att ha gått igenom åtskilliga tusen sökresultat och deras ”Andra har också frågat”-funktion (AHOF) så börjar jag få klart för mig hur man ska tänka för att placera sig i dessa. Tre saker behöver uppfyllas för att en sida ska bli det utvalda svaret på dessa frågor.
- Sidan ska i en rak mening besvara frågan som ställs.
- Sidan måste bli utvalt utdrag (featured snippet) vid en sökning efter frågan.
- Sidan ska inte ställa frågan – bara besvara den.
Enkelt va? Nej, det var ju just det. Vi tänker inte riktigt så när vi skriver, och i synnerhet inte när vi skriver SEO-copy. Men om jag ser tillbaka på Googles kommunikation kring sök under de senaste åren, så känns det uppenbart att de ser sökfrågor – queries – som just frågor. Jag börjar alltmer tro att de gör det även när det kommer till rena enordssökningar – alltså att Google extrapolerar frågor ur de relaterade sökningarna – alltså hittar på dem själva.
Vi ser alltså resultatet av någon av Googles alla AI-funktioner i arbete här.
Den sista frågan, om Bleuler, kan ju inte ha skrivits in så många gånger i sökfältet kan man tycka. Däremot besvarar Wikipedia såväl den, som en uppsjö andra tänkta frågor. Men varifrån kommer ordet primära i frågan? Ordet nämns tre gånger på sidan, men ingen gång i anslutning till symtom.
Själva frågan går dock att hitta i en gammal tenta. Då formulerad något annorlunda:
Vilka primära symtom (de fyra A:ana) pekade Bleuler på när det gäller schizofreni?
Det är inte FAQ-frågor – Det är svar på outtalade frågor!
Vi börjar nu se AHOF-blocken även i retail sökningar – men då främst i sökningar som inte uppenbart innehåller köpsignaler. Man ser alltså inga frågor på sökfrasen sneakers men väl på den informationssökande sökfrasen tvätta sneakers. Det måste alltså till ett element av research i sökfrasen för att frågorna ska visas.
Vad kan vi lära oss av detta?
- Google förstår det semantiska sambandet mellan sneakers och gympaskor.
- Google förstår det semantiska sambandet mellan sneakers, gympaskor och träningsskor.
- Google har också förstått att Nike inte gör vilka skor som helst, utan att det är sneakers det handlar om
- Sidan som har fått det utvalda utdragen för frågan ”Kan man tvätta gympaskor i tvättmaskinen” ställer inte frågan, utan förklarar – på ett auktoritativt sätt hur det går till.
Jag tror även att vi kan dra andra lärdomar om hur Google börjar förstå språk genom att studera AHOF-blocket. Jag ställer mig genast frågan är om det kommer att gå att få olika sidor att ranka på sökfraserna sneakers, gympaskor och träningsskor i framtiden? Redan nu ser vi många exempel på att samma sida visas i alla de tre sökresultaten.